Kasper

Psykomotorisk retardering
    • Kasper
      Akrobat

      Kasper

      Akrobat

      Kasper blev som 2½årig diagnosticeret med psykomotorisk retardering. Det er en lidelse, som er kendetegnet ved at der ses signifikant forsinket udvikling inden for mindst to af følgende områder: grov- og finmotoriske færdigheder, tale/sprog, kognition, kontakt og sociale færdigheder samt på Activities of Daily Living (ADL) færdigheder. Kasper er markant forsinket på alle de nævnte områder. Hans nuværende funktionsniveau indplacerer sig mellem 1½-4 år.

      Personlig information:
      • Alder:
        11 år
      • Søskende:
        2 ældre storebrødre på 16 og 22 år
      • Diagnose:
        Psykomotorisk retarderet
      • Begyndt med AKROBAT®:
        01.06.2013
  • Udfordringer/Træningsbehov

    • Sanseintegrationsforstyrrelse

      Massive afvigelser i opfattelsen af sansestimuli fra samtlige sansesystemer, hvilket i sig selv er stressfaktor. Nedsat kropsfornemmelse og overreaktion på vestibulære og taktile stimuli. Forestil dig aldrig at være sikker på om en kærlig berøring vil føles rar, eller om den føles som et stød.

    • Kognition

      Udfordret af latenstid, nedsat arbejdshukommelse, problemer med impulskontrol og afledes hyppigt, vanskeligt ved at tilpasse handlinger til de problemer han støder ind i, hvilket til dels også skyldes den motoriske planlægning er udfordret grundet sanseintegrations forstyrrelser.

    • Intet verbalt sprog

      Forstår verbalt sprog og kan guides i dagligdagen men kan ikke udtrykke sig verbalt. Anvender alternativ kommunikation med Picture Exchange Communication System (PECS).

    • Lav impulskontrol

      Er ”slave” af sit dysfunktionelle sansesystem, der konstant aktiverer hans alarmberedskab eller stjæler hans opmærksomhed til det sidst præsenterede stimuli – mangler”filter”, der sorterer sanseinformationens relevans. Adfærden er meget impulsiv men afspejler specifikke perceptuelle udfordringer.

    • Indlæringsvanskeligheder

      Markante indlæringsvanskeligheder er afhængig af støtte til at gennemføre de aktiviteter, han vælger at indgå i, fastholde opmærksomhed og følge en sekvens. Nødvendig med støtte til hele erfaringsdannelsen omkring opstart, gennemførelse og afslutning på aktiviteter.

    • Hyperaktivitet

      Præget af et meget højt aktivitetstempo, er i konstant bevægelse og bliver let overstimuleret grundet hans meget modtagelige sansesystem – der hyppigt aktiverer hans alarmberedskab. Øget hvile/restitutionsbehov, men kan ikke selv finde ro.

    • Målsætning 1 – Sansemotorik og regulering

      Kasper har et velreguleret arousalniveau og kan samle sig opmærksomt og nærværende i passende aktiviteter i perioder på 15- 20 minutter flere gange dagligt.

    • Målsætning 2 – Mobilitet og tilgængelighed

      Kasper opøver rutine i at tackle mere komplekse miljøer og i at anvende sine færdigheder i mere krævende kontekster, som at lege i Leos legeland, være i indkøbscentre, deltage i familie begivenheder mm.

    • Målsætning 3 – Kommunikation og relationer

      Kasper kan modtage en enkel instruktion og udføre denne selvstændigt, uden at lade sig aflede.

    • Målsætning 4 – Hverdagsrutiner og selvstændighed

      Kasper kan med lejlighedsvis verbal guidning udføre delfærdigheder/rutiner i typiske hverdagsaktiviteter som at lave enkel mad (blande, rører, stege), tømme opvaskemaskine, tørre af, hjælpe med vasketøj, tømme skraldespand og lignende svarende til 3-4 aktivitetssekvenser.

    • Målsætning 5 – Leg og rolleidentitet

      Kasper inviterer/ deltager i kortvarigt i parallelleg – dvs. i 2-3 min – eller efterligner et andet barns leg i fx Leos legeland

  • De 5 Fokusområder

    Træningsprincipper
    • Sansemotorik og regulering

      Sansediæt med fokus på arousal regulering – formål: vedvarende opmærksomhed i meningsfulde aktiviteter. Opmærksomhed fastholdes i aktivitet ved at benævne handlinger i et blidt tonefald. Når tempo øges, indled regulering med dæmpet kontakt, ved større behov vælg reguleringsaktivitet jf. sansediæt principper.

    • Mobilitet og tilgængelighed

      Flere ugentlige ture til multisensoriske og krævende miljøer. Træner agerer regulerende, bevar ro, sænk tempo, langsom instruktion, tæt kontakt og rolig stemme. Skab forudsigelighed, tid og langsom orientering i miljøet. Tilbyd fysisk støtte og ros for selv små initiativer i det krævende miljø.

    • Kommunikation og relationer

      Sproglig begrebsdannelse hvor genstandens navn, farve, funktion mm. Kombineres med en taktil og visuel erfaringsdannelse jf. tematiserede sansekasser. Imitationslege, lege gemmeleg hvor han opmærksomt skal retningsbestemme lyd, søge og lokalisere. Daglig kommunikation om ønsker og behov med udveksling via PECS svarende til niveau 4.

    • Hverdagsrutiner og selvstændighed

      Konkrete opgaver f.eks. køre indkøbsvogn, lægge varer på bånd. Vælg nogle sensoriske smarte måder som passer til aktiviteten og brug dem til at dæmpe ham med jf. sansediætprincipper målrettet hverdagsaktiviteter. Deltagelse i huslige pligter som at tømme opvaskemaskine, sætte vask over, tørre borde af mm. Guides tilbage til aktivitet med spørgsmål. F.eks. hvad er du i gang med?

    • Leg og rolleidentitet

      Fælles opmærksomhed, nærvær og kontakt som primær regulering, benævn legekammerats initiativer – giv tid til at se an, støt Kasper i imitation. Fokus på langsommelighed, tid til at nærme sig, tid til at se, tid til mærke, tid til at regulere impulser, dæmpe uro, skabe fundament for legen, mere end det at skabe legen.

  • Kaspers rutine

    Målrettet aktivitetsudførelse
    Når Kasper tømmer opvaskemaskine, træner han sin arbejdshukommelse: hvor hører tingen til. Han øver sig også i at hæmme impulser og gentage handlinger til han færdig. Han opøver evnen til gøre sig kontekstafhængige overvejelser og til at arbejde målrettet.

     

    • Pernille havde en formodning om, at Kasper ikke mærkede egen krop og behov i det daglige, men kun i længere ferier. Vi afprøvede derfor sansediæt kort efter sommerferien sidste år og resultaterne var mærkbare. Blandt andet kan han nu sove i en almindelig seng fremfor sin store aflukkede tremmeseng.

      Mor til Kasper
    • Før i tiden kunne han maks. lege i fem minutter. Men efter sansediæten er han oppe på omkring 45 minutter, hans koncentration er væsentlig forbedret, og han har meget mere ro på sin krop.

      Mor til Kasper
    • Kasper er begyndt at imitere ord spontant og følger pålideligt anvisninger. Kasper inviterer til leg ved at fører personen ved hånden ind/ ud til legetøj/legeredskab. Kasper kan forblive i legen med god kvalitet i ca. 15 minutter og under helt optimale forhold op til 45 minutter.

      Uddrag af evaluering 2015
    • “Kasper er begyndt selvstændigt at kunne lege formålsbestemt med legesagerne og på en hensigtsmæssig måde. Dette var et stort mål da målsætningen blev fastsat, da Kasper på daværende tidspunkt blev så overgearet og impulsiv at hans overgearing ”hindrede” ham i at deltage og han i stedet blev omkringfarende”… Karina det er bare SÅ FLOT!

      Mail med evaluering 2015, Pernille Terapeut
    • Man kan da kun blive temmelig glad, når man vågner op til en tilsynsrapport fra kommunen, og svaret på spørgsmålet om hjemmetræningen skal forsætte eller ophøre? – hvor svaret er: Bør absolut forsætte.

      FB opdatering, Mor til Kasper
  • Kaspers ugeskema

    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    08.00
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    08.30
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    09.00
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Tømme/sætte i opvaskemaskine
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Tømme/sætte i opvaskemaskine
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    09.30
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    10.00
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    Sansediæt
    Svømning
    10.00
    12.30
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    Identitet og roller
    Ridning
    10.00
    12.30
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    10.30
    Tilgængelighed
    Leos legeland, fokus på at klatre, trække dæk, rutsje og hoppe. Hjælp Kasper med sensorisk regulering.
    10.30
    12.30
    Tilgængelighed
    Leos legeland, fokus på at klatre, trække dæk, rutsje og hoppe. Hjælp Kasper med sensorisk regulering.
    10.30
    12.30
    Sansediæt
    Svømning
    10.30
    12.30
    11.00
    11.30
    12.00
    12.30
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    13.00
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    13.30
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    14.00
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Træne ordbilleder/stavning med at hænge bogstaver
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Hænge tal op, klaske rækkefølge eller resultat med fluesmækker evt. i kombi med rullebræt. slut med prik til prik i maveliggende
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Finde tal i stor sansekasse med bønnefyld – match med mængde
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Tegne bogstaver med fingeren i play-sand /salt/sukker/mel
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Højtlæsning og form/udstik tal i modellervoks aktiviteter
    14.00
    14.30
    14.30
    Hverdagsrutiner
    Hjælpe med husligt arbejde. Eks. støvsuge (m høreværn – hvis nødvendigt), feje inde/ude, tørre borde og flader af.
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Rydde op og rengøre eget værelse
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Hænge vasketøj op, bære vasketøjskurv med vådt tøj, sætte klemmer på (hjælp til hold tøjet på plads og vurdere hvor klemmer skal placeres)
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Købe ind – Kasper har opgaver med at styre indkøbsvogn, tage ting ned af hylder som I udpeger, og lægge på båndet, samt fylde i poser
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Hjælpe med husligt arbejde. Eks. støvsuge (m høreværn – hvis nødvendigt), feje inde/ude, tørre borde og flader af.
    14.30
    15.00
    15.00
    Regulering
    Sidde i Yogibo Pod, lytte til dæmpende musik og lege med tematiserede sansekasser eller bilbane.
    15.00
    15.30
    Regulering
    Lave krea leg, male med barberskum/flødeskum tilsæt tempera farve eller frugtfarve, brug redskaber (pensler, skeer, gummispartler mm)
    15.00
    15.30
    Kommunikation
    Vælge mellem krea, bage, og sansekasser, benævn og tal om ting, deres funktion og begreber, form og farve.
    15.00
    15.30
    Regulering
    Bage boller/kage, blande dej og ingredienser, benævn og tal om redskaber og råvarer.
    15.00
    15.30
    Regulering
    Vælge mellem krea, bage, og sansekasser.
    15.00
    15.30
    15.30
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    16.00
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    16.30
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    17.00
    17.30
    18.00
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Hjælpe med madlavning, få sekvenser eks. 3-4 delelementer.
    18.00
    18.30
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Hjælpe med madlavning, få sekvenser eks. 3-4 delelementer.
    18.00
    18.30
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30

    Mandag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30
    • Tilgængelighed
      10.30 - 12.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30

    Tirsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Sansediæt
      10.00 - 12.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      18.00 - 18.30

    Onsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30
    • Tilgængelighed
      10.30 - 12.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Kommunikation
      15.00 - 15.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30

    Torsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Identitet og roller
      10.00 - 12.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      18.00 - 18.30

    Fredag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30
    • Sansediæt
      10.30 - 12.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30
    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    08.00
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Selvstændig påklædning og inddrages i valg omkring tøjvalg
    08.00
    08.30
    09.00
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Tømme/sætte i opvaskemaskine
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Tømme/sætte i opvaskemaskine
    09.00
    09.30
    Selvstændighed
    Sætte vasketøj over
    09.00
    09.30
    12.30
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
    Smøre egen frokost, vælge pålæg og spise
    12.30
    13.00
    14.30
    Hverdagsrutiner
    Hjælpe med husligt arbejde. Eks. støvsuge (m høreværn – hvis nødvendigt), feje inde/ude, tørre borde og flader af.
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Rydde op og rengøre eget værelse
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Hænge vasketøj op, bære vasketøjskurv med vådt tøj, sætte klemmer på (hjælp til hold tøjet på plads og vurdere hvor klemmer skal placeres)
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Købe ind – Kasper har opgaver med at styre indkøbsvogn, tage ting ned af hylder som I udpeger, og lægge på båndet, samt fylde i poser
    14.30
    15.00
    Hverdagsrutiner
    Hjælpe med husligt arbejde. Eks. støvsuge (m høreværn – hvis nødvendigt), feje inde/ude, tørre borde og flader af.
    14.30
    15.00
    18.00
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Hjælpe med madlavning, få sekvenser eks. 3-4 delelementer.
    18.00
    18.30
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30
    Selvstændighed og arbejdshukommelse
    Hjælpe med madlavning, få sekvenser eks. 3-4 delelementer.
    18.00
    18.30
    Hverdagsrutiner
    Dække bord
    18.00
    18.30

    Mandag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30

    Tirsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      18.00 - 18.30

    Onsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30

    Torsdag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      18.00 - 18.30

    Fredag

    • Selvstændighed og arbejdshukommelse
      08.00 - 08.30
    • Selvstændighed
      09.00 - 09.30
    • Selvstændighed og kognitiv fleksibilitet
      12.30 - 13.00
    • Hverdagsrutiner
      14.30 - 15.00
    • Hverdagsrutiner
      18.00 - 18.30
    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    14.00
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Træne ordbilleder/stavning med at hænge bogstaver
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Hænge tal op, klaske rækkefølge eller resultat med fluesmækker evt. i kombi med rullebræt. slut med prik til prik i maveliggende
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Finde tal i stor sansekasse med bønnefyld – match med mængde
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Tegne bogstaver med fingeren i play-sand /salt/sukker/mel
    14.00
    14.30
    Kommunikation og eksekutiv funktioner
    Højtlæsning og form/udstik tal i modellervoks aktiviteter
    14.00
    14.30
    15.00
    Kommunikation
    Vælge mellem krea, bage, og sansekasser, benævn og tal om ting, deres funktion og begreber, form og farve.
    15.00
    15.30
    Regulering
    Bage boller/kage, blande dej og ingredienser, benævn og tal om redskaber og råvarer.
    15.00
    15.30

    Mandag

    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30

    Tirsdag

    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30

    Onsdag

    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Kommunikation
      15.00 - 15.30

    Torsdag

    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    • Regulering
      15.00 - 15.30

    Fredag

    • Kommunikation og eksekutiv funktioner
      14.00 - 14.30
    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    10.00
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    Identitet og roller
    Ridning
    10.00
    12.30
    Leg og impulskontrol
    Stop dans (dans med ham ellers er det ikke sjovt), gemmeleg, læs bog, spille spil
    10.00
    10.30
    10.30
    11.00
    11.30
    12.00

    Mandag

    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30

    Onsdag

    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30

    Torsdag

    • Identitet og roller
      10.00 - 12.30

    Fredag

    • Leg og impulskontrol
      10.00 - 10.30
    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    10.30
    Tilgængelighed
    Leos legeland, fokus på at klatre, trække dæk, rutsje og hoppe. Hjælp Kasper med sensorisk regulering.
    10.30
    12.30
    Tilgængelighed
    Leos legeland, fokus på at klatre, trække dæk, rutsje og hoppe. Hjælp Kasper med sensorisk regulering.
    10.30
    12.30
    11.00
    11.30
    12.00
    15.30
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    Tilgængelighed
    Kasper kan vælge mellem leg i haven, cykeltur, skovtur/gå tur eller strandtur. Han skal være ude i 30 minutter også efterår/vinter.
    15.30
    16.00
    16.30
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    Fri leg
    16.30
    18.00
    17.00
    17.30

    Mandag

    • Tilgængelighed
      10.30 - 12.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Fri leg
      16.30 - 18.00

    Tirsdag

    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Fri leg
      16.30 - 18.00

    Onsdag

    • Tilgængelighed
      10.30 - 12.30
    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Fri leg
      16.30 - 18.00

    Torsdag

    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Fri leg
      16.30 - 18.00

    Fredag

    • Tilgængelighed
      15.30 - 16.00
    • Fri leg
      16.30 - 18.00
    Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    08.30
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    Regulering
    Spise morgenmad
    08.30
    09.00
    09.30
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    Sansediæt
    Rullebrætkørsel, klatre og rutsje, hoppe i trampolin, boksebold og yoga hængekøje øvelser
    09.30
    10.00
    10.00
    Sansediæt
    Svømning
    10.00
    12.30
    10.30
    Sansediæt
    Svømning
    10.30
    12.30
    11.00
    11.30
    12.00
    13.00
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    Regulering
    Sanserum i 30 minutter
    13.00
    13.30
    13.30
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    Sansediæt
    Kolbøtter/trille, hovedstående, hænge i ribbe
    13.30
    14.00
    15.00
    Regulering
    Sidde i Yogibo Pod, lytte til dæmpende musik og lege med tematiserede sansekasser eller bilbane.
    15.00
    15.30
    Regulering
    Lave krea leg, male med barberskum/flødeskum tilsæt tempera farve eller frugtfarve, brug redskaber (pensler, skeer, gummispartler mm)
    15.00
    15.30
    Regulering
    Vælge mellem krea, bage, og sansekasser.
    15.00
    15.30
    16.00
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30
    Regulering
    Kasper vælger mellem sanserum, se ipad i Yogibo pod, få læst historie i yogibo pod/vandseng
    16.00
    16.30

    Mandag

    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Regulering
      16.00 - 16.30

    Tirsdag

    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Sansediæt
      10.00 - 12.30
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Regulering
      16.00 - 16.30

    Onsdag

    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30

    Torsdag

    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Regulering
      16.00 - 16.30

    Fredag

    • Regulering
      08.30 - 09.00
    • Sansediæt
      09.30 - 10.00
    • Sansediæt
      10.30 - 12.30
    • Regulering
      13.00 - 13.30
    • Sansediæt
      13.30 - 14.00
    • Regulering
      15.00 - 15.30
    • Regulering
      16.00 - 16.30
    No events available!
  • TRÆNINGSMILJØ

    Kaspers aktiviteter
  • Kasper træner primært i tilpassede dagligdags aktiviteter – og der er et fokus på at opøve hans evne til leg, med mere selvstændig aktivitetsudførsel, hvilket kræver regulering via sansediæt og relationel kontakt.

  • Vi er meget opmærksomme på Kasper, da hans udviklingsforstyrrelse i kombination med hans sanseintegrationsvanskeligheder let gør hans verden uforudsigelig og utryg. Det betyder, at der er et konstant fokus på regulering af oplevelser – både via relationel kontakt og nedregulering via dæmpende aktiviteter. Kaspers træning og miljø er bygget op omkring faste rutiner. Forudsigeligheden er vigtig for Kasper, fordi det er med til at gøre verden mere tilgængelig, da hans nervesystem kan indstille sig på, hvad det skal møde som det næste. Samtidig er det væsentligt for Kasper at få brugt sin krop fysisk – da det virker samlende og integrerende på hans sansesystem. Derfor både cykler, rider og svømmer han – og faste ture i Leo’s Legeland er også en del af Kaspers træning.